Sunday, February 1, 2009

HMT 329: "Lagu Untukmu"-MUH

Lagu untukmu

Tiada bintang
Dapat menerangkan hati yang telah dicela
Bagai ku lumpuh tak mampu berdiri
Aku tetap begini takkan berubah kerna
Aku tetap aku dan alur hidup mu bukanlah aku
Guna hati akal dan fikiranku
Berbeza engkau dan juga aku
Dua hati yang tak mungkin bersatu
Adakah aku
Hanya bonekan yang engkau sering mainkan
Yang dikawal oleh jari jarimu
Ku punya hati dan perasaan
Pernahlah engkau fikirkan
Cukuplah cukup oh cukuplah
Guna hati akal dan fikiranmu
Berbeza engkau dan juga aku
Dua hati yang tak mungkin bersatu
Tak tahan tak tahan
Sabarku tak tertahan
Melayan sikapmu perawan
Berbeza berbezaKau dan aku berbeza
Kita memang tak serupa
BebaskanKu ingin dilepaskan
Kita tidak sehaluan
Cukuplah sudahlah
Sampai disini sahaja
Hubungan kita berdua

sumber: http://www.jiwang.org/portal/modules/liriklagu/liriklagu-comm.php?id=14557

Pada pendapat saya, analisis konstrastif yang dapat kita lakukan terhadap lirik lagu "Lagu Untukmu" ialah setiap pendengar bagi lagu ini mempunyai perbezaan dan persamaan dari segi emosi mahupun kognitifnya. Dari segi emosi, iaitu mengenai perasaan jiwa. Saya berpendapat bahawa "Lagu Untukmu"menimbulkan sentimen dan emosi yang sedih kerana leksikal-leksikal yang digunakan dalam lirik ini telah memperlihatkan luahan seseorang yang mengalami kesedihan, kesukaran, cabaran dan dugaan yang sebegitu sukar ditempuhi sehingga keinginan kebebasan daripada kekasihnya. Oleh sebab isi tersurat mahupun isi tersirat lirik lagu "Lagu Untukmu" adalah senang difahami maka telahpun menyenangkan saya yang selaku pendengar baru terutamanya menyelami perasaan orang yang mencipta lagu mahupun ahli-ahli MUH yang menyanyikan lagu ini.
Walau bagaimanapun, setiap pendengar masing-masing mempunyai pandangan yang berbeza terhadap lagu ini. Sesetengah individu kemungkinan mempunyai perasaan yang sama dengan saya, kemungkinan juga sesetengah individu mempunyai tanggapan yang berbeza iaitu mempunyai perasaan yang gembira kerana pada akhir lirik "Lagu Untukmu" telah menunjukkan bahawa kebebasan yang diingini. Sekiranya, kebebasan ini diberi dan diterima maka kebebasan ini telah mendatangkan kegembiraan dan dugaan dan masalah yang dihadapi pun berakhirlah.

No comments:

Post a Comment